OM MIG

Denice Johansson

Hunddagis & Kurser

Denice Johansson heter jag, född 1980 och bor i Bollnäs tillsammans med mina två barn Neo och Noa och storpudlarna Tracy och Nellie.

Tracy tävlar jag lydnad med och fick titeln årets lydnadshund 2013 i Söderhamn.

Tidigare hundar jag haft är Drever, Berner Sennen och storpudlarna Emma och Izi.

Izi var den som fick utseendet av oss, så hon är den som kan titulera sig svensk utställningschampion.

Hundar har alltid varit mitt stora intresse

Min första hund var en drever som jag fick av min farbror när jag var 10 år.

När jag slutade gymnasiet i Bollnäs, så öppnade jag mitt egna hunddagis. Detta gav mig stor erfarenhet av att vara flockledare i en stor hundflock. Dagiset drev jag i tre år innan jag kännde att jag ville prova på lite andra yrken också. Vilket bl.a gav mig möjligheten att få jobba på Marias Hundtrim i Bollnäs och Gävle.

Våren 2015 påbörjade jag min instruktörsutbildning på hundstyrkan i Örebro. 2015-10-05 blev jag godkänd som utbildad instruktör.

 

Ger kompetens att hålla:

 

Valpkurser

Grundkurs1

Grundkurs2

Grundkurs 3

Grundläggande tävlingslydnadskurs för lkl1 och Akl

Aktiveringskurser

Barn med hund

Ledarskapkurser

Gå fint i koppel kurs

Spårkurs

Sökkurs

 

Kursinnehåll:

 

Etologi

Kursmål:

Vara väl insatt de olika hundraserna, deras ursprung och deras olika egenskaper och hur det påverkar deras mentala uppbyggnad.

Kunna beskriva olika hundars mentala egenskaper och hur de påverkar hunden i olika situationer.

Veta hur en mentaltest går till.

Veta hur en korning går till.

Kunna beskriva och förklara hur hunden använder sina sinnen.

Kunna läsa och förstå hundens beteende i olika situationer.

Kunna beskriva hundens utveckling från valp till unghund.

Kunna beskriva hundens utveckling från unghund till vuxen.

Förstå och använda olika etologiska begrepp relaterat till hunden

Inlärningsmetoder

 

Kursmål:

Kunna de olika inlärningsmetoderna.

Kunna de olika belöningssystemen och hur de påverkar hunden.

Veta hur hunden fungerar i förhållandet mellan mentalitet och inlärningsmetod/belöningssystem.

Hundvård

 

Kursmål:

Känna till hundens dagligvård, såsom pälsvård, kloklippning, öronrengöring.

Känna till de olika rasernas behov av motion och utfodring i förhållande till deras anatomi för att undvika skador.

Känna till hur massage och stretching påverkar hunden.

Första hjälpen

Kunna ge första hjälpen till hund och hundägare

Motion och aktivering

 

Kursmål:

Känna till de olika rasernas och individerna krav på aktivering och motion förhållande till hundens kondition och mentala egenskaper.

Kunna olika aktiveringsövningar utomhus och att anpassa dem efter hunden och väderleken.

Kunna olika aktiveringsövningar inomhus och att anpassa dem efter hunden.

Känna till de olika svenska bruksgrenarna

Känna till de olika lydnadsklasserna

Känna till agility.

Känna till freestyle.

Känna till rallylydnad.

Känna till viltspår.

Känna till apportering.

Känna till draghundssporten.

Känna till weightpulling.

 

Metodik

Kursmål:

Kunna olika träningsmetoder och att använda dom på rätt sätt vid olika typer av hundar och raser.

Kunna hur man anpassar träningsmetoderna så de passar och fungerar för hundägaren.

Kunna förstå och förklara hur man motiverar olika individer av såväl hund som hundägare.

Kunna förstå och förklara hur man belönar hunden med de olika belöningssystemen.

Kunna förstå och förklara varför och hur man även belönar hundägarna.

 

Pedagogik

Kursmål:

Kunna planera en kurs lektion för lektion.

Kunna arbeta igenom en kurs även om planeringen faller.

Kunna använda och anpassa olika undervisningsmetoder.

Ha god kunskap om gruppdynamik.

Att vara en bra och tydlig ledare.

Kunna leda en grupp med mycket olika individer.

Kunna använda både konkret och teoretisk inlärning.

Känna till och förstå olika inlärningsprocesser.

Kunna bemöta alla typer av människor så de känner sig välkomna.

Pedagogik för inlärning hos barn under 12 år.

 

Att äga ett hundföretag

Kursmål:

Känna till hur man startar eget, marknadsföring och försäkringar.

 

Lagboken och hunden

Kursmål:

Känna till jordbruksverkets bestämmelser om hundhållning.

Veta hur man agerar vid misstanke om vanvård.

Kurslitteratur

Läsning av kurslitteraturen samt artiklar, redovisning i form av recensioner eller annan av läraren angiven form.

 

Projektarbete

Projektarbetet skall innehålla:

Faktainsamling

Praktiskt utförande

Skriftlig beskrivning och sammanfattning

Slutsats

Litteraturlista Uppgiften skall redovisas både muntligt och skriftligt.

Examensprov

Examensprovet genomförs både praktiskt och teoretiskt. (möjlighet till muntligt teoriprov finns.)

 

Praktik

Med egen och/eller lånad hund samt okända hundar och hundägare

Upplägg:

Utbildningen baseras på hemstudier, inlämningsuppgifter och projekarbete samt 4 praktiska utbildningstillfällen.

Egen eller lånad hund måste medtas.

I utbildningen ingår både praktiska och teoretiska hemuppgifter med redovisningar i form av olika inlämningsuppgifter.

I block 2 och 3 har alla elever delprov både praktiska och teoretiska. Teoretiskt prov finns möjlighet att göra muntligt om så önskas.

I block fyra ska alla elever, för att bli godkända, göra ett teoretiskt prov samt praktiskt prov.

 

Copyright © All Rights Reserved